Contacteer ons

Algemeen

5 tips van voedingsdeskundigen om minder suiker binnen te krijgen

Gepubliceerd

op

Begin november hebben we hem bijna allemaal bereikt: onze ‘suikermaxdag’. Op deze dag heb je álle suiker binnengekregen die je dit jaar binnen had ‘mogen’ krijgen. En dat met nog bijna 2 maanden op de teller…

Bij het Diabetes Fonds maken ze zich hier zorgen om. Zij hebben het aantal mensen met diabetes type 2 de afgelopen jaren flink zien stijgen. Dit type diabetes krijg je door overgewicht. Iets wat op de loer ligt met het innemen van te veel toegevoegde suikers. En dat doen we, zonder het door te hebben, allemaal. Een blikje frisdrank per dag kan bijvoorbeeld de kans op diabetes type 2 al met 20% verhogen. Bij kinderen is het zelfs nóg erger. Bij hen viel de suikermaxdag al in juli, vanwege de hoeveelheden snoep, koek en frisdrank die zij binnenkrijgen.

Maar hoe weet je dan wanneer je te veel suiker binnenkrijgt? Eigenlijk mogen we per persoon maar een beperkt aantal toegevoegde suikers binnenkrijgen, náást de suikers die in producten zitten die we nodig hebben om gezond te blijven en vallen binnen de schijf van 5. De 2 stukken fruit die je per dag zou moeten nemen, tellen dus niet mee bij deze suikers. Maar wat dan wel?

De suikers waar je op moet letten, zijn alle suikers daarbuiten. Vrouwen mogen maximaal 12,5 suikerklontje per dag binnenkrijgen en mannen 15. Dat klinkt als erg veel, maar vergeet niet dat we hier allemaal structureel overheen gaan. In een glas cola zitten al snel 6 à 7 suikerklontjes, en ook een glas sap heeft al gauw dezelfde hoeveelheid in zich. Het is daarom belangrijk om goed te weten waar je naar moet kijken als je minder suiker wilt innemen.

Om meer aandacht aan dit probleem te geven, houdt het Diabetes Fonds een ontsuikercampagne in de week van 18 tot 24 november. Omdat we maar liefst 77% van alle suikers thuis consumeren, wordt het tijd onze boodschappen, voorraadkasten en ons eetpatroon eens goed onder de loep te nemen. Dat valt niet mee, aangezien velen niet weten waar het vaak misgaat. Daarom spraken we met Kim Brouwers en Lara Schreuder van het Diabetes Fonds voor een aantal handige tips.

1. Vloeibare suikers
Met stip op nummer 1 staan de drinkbare suikers. Frisdranken, vruchtensappen of warme dranken met schepjes suiker: ze worden vaak zonder erbij na te denken naar binnen gegoten. Dit is een snelle manier om onopgemerkt veel suiker binnen te krijgen. Hoe gezond het ook klinkt om een vruchtensap of -drank te drinken: het blijven suikers. Ons lichaam ziet niet het verschil tussen een hap witte basterdsuiker of suiker uit fruit. Wel ziet ons lichaam dat er in die 2e nog nuttige voedingsstoffen zitten, zoals vitaminen.

Kies wat betreft drinken liever voor koffie, thee of water. Om dit toch zoetig te maken, kun je een handje vers fruit, gember of munt toevoegen. Het is goed om te weten dat ook honing een grote leverancier van suikers is. Het lijkt misschien natuurlijk en gezond, maar door dit goedje toe te voegen aan yoghurt of salades, voeg je al snel een grote schep suiker toe aan de maaltijd. Hetzelfde geldt voor ahornsiroop en andere siropen. Voorzichtig mee te werk gaan dus.

2. Etiketten lezen
Om eens een beeld te krijgen van hoeveel suiker er eigenlijk zit in alle producten die je tot je neemt, is het goed om eens aandachtig naar de etiketten te kijken. In de tabel waar je ook de hoeveelheid kilocalorieën, vetten en koolhydraten vindt, staat ook een kopje met ‘waarvan suikers’. Bekijk eens hoeveel gram suiker er in een portie zit en houd in je achterhoofd: 4 gram suiker staat gelijk aan 1 suikerklontje. Dat kan even schrikken zijn, maar hierdoor weet je beter hoe je je voeding kunt portioneren en waar je op moet letten in de supermarkt.

Om te weten of deze suikers ook toegevoegde suikers zijn, neem je een kijkje op de ingrediëntenlijst. Zie je hier ‘suiker’ of een van zijn andere benamingen staan – zoals dextrose of glucosestroop – dan is er suiker aan toegevoegd.

3. Vers koken
Nog altijd wordt er niet genoeg vers gekookt, met als gevolg: maaltijden bomvol suiker. Terwijl je denkt gezond te zijn en een goede lading groente binnen te krijgen, komt er via de zakjes kruidenmix, voorgemarineerde producten of diverse sauzen een grote hoeveelheid suiker mee. Blijf daarom van kant-en-klare maaltijden en het ‘koken met pakjes’ vandaan. Gebruik in plaats daarvan verse kruiden en smaakmakers. Zo weet je ook precies wát je eet en krijg je niet ongemerkt suiker binnen.

4. Bewust boodschappen doen
Het gaat eigenlijk al veel eerder mis dan wanneer we daadwerkelijk de suiker tot ons nemen. Namelijk: bij het boodschappen doen. Dit is het cruciale moment waarop je ervoor kunt kiezen om veel suikers níet in huis te halen. Vaak gaat het fout wanneer we licht hongerig de supermarkt betreden en impulsief een aantal lekkernijen meenemen. Het is daarom aan te raden om thuis een lijstje te maken met de échte benodigdheden en hier niet van af te wijken.

Ben je toch bang dat je, eenmaal in de supermarkt, de verleiding niet kunt weerstaan? Kies er dan voor om je boodschappen online te bestellen. Zo kom je niet in de verleiding om een fout te maken. En wie de ongezonde producten niet in huis haalt, zal veel minder snel naar iets ongezonds grijpen. Omdat het er simpelweg niet is.

5. Uit het oog, uit het hart
Heb je toch een aantal snacks of suikerrijke producten in huis? Zorg dan dat deze niet in het zicht liggen. Vaak snoepen we vanuit een impuls en de behoefte om iets in onze mond te hebben. Het is daarom beter om op tafel en op het aanrecht bordjes met gezonde snacks neer te leggen. Denk aan snackgroenten of een suikerarm biscuitje. Als je dan toch naar een snack grijpt, is deze op z’n minst gezond.

Het valt niet mee om te ontsuikeren. Zeker met alle acties in de supermarkten, waarbij vaak de ongezonde dingen in het middelpunt staan. Om deze reden is het Diabetes Fonds een petitie gestart, waarmee zij supermarkten oproepen tot minder kortingsacties op suikerrijke dranken en meer promotie van betaalbare, gezonde producten. Meedoen kan hier.

Bron: Diabetes Fonds, Libelle Beeld: iStock

Lees verder
Klik hier om een reactie te geven

U dient ingelogd te zijn om een reactie te kunnen geven Inloggen

Laat een reactie achter

Algemeen

Rachel Hazes reageert op pittige uitspraken zoon André

Gepubliceerd

op

Door

Rachel Hazes en zoon André hebben sinds een tijd weer contact met elkaar. De twee spraken elkaar lange tijd niet en André deed in die periode een aantal pittige uitspraken over zijn moeder. De zanger heeft daarvoor nu zijn excuses aangeboden.

Openhartig

Eind september was André te gast in het programma Waar is De Mol? Daarin vertelde hij openhartig over de band die hij destijds met zijn moeder had. “Mijn moeder is ergens gewoon heel erg ziek”, zei hij toen.

“Hoe kun je nou drie jaar geen contact hebben met je zoon?’ En dan was ze er heilig van overtuigd: ’Ja, maar dat lag niet aan mij.’ Dus zij ziet dat dan niet.”, vertelde hij.

Verwarring

Rachel vertelt aan Story dat ze niets begreep van het interview in Waar is De Mol? “André en ik hebben al die tijd contact gehad. Hij zei direct tegen me dat zijn interview met Johnny niet echt heel goed voor mij was. Dat er een beeld was ontstaan dat er niet is. Het was verkeerd overgekomen. Daar zei hij sorry voor.”

André en Rachel hebben de strijdbijl inmiddels begraven, want alles lijkt weer koek en ei tussen de twee. “Soms zeg je dingen en dan komt het anders over. Zeker na de montage. Maar ik weet dat Andre en ik een echt goede band hebben. Het is ook dankzij mijn kinderen dat ik uit die depressie ben gekomen.”

Die depressie kwam niet voort uit een ziekte, zoals André het beschreef, maar uit een opeenstapeling van gebeurtenissen. “Alles wat er in de afgelopen tien jaar is gebeurd, kwam er de afgelopen jaren uit. Met als genadeklap de breuk met André. Dat hakte er behoorlijk in”, legt Rachel uit.

Inmiddels gaat het stukken beter met de 49-jarige. “Ik heb weer zin in het leven. Samen met onze kinderen”, aldus Rachel.

Bron: Shownieuws | Beeld: Youtube

Lees verder

Algemeen

Wie ruimt eigenlijk de poep van een blindengeleidehond op?

Gepubliceerd

op

Door

De boete voor het niet opruimen van hondenpoep, is fiks. Als je betrapt wordt, kun je je schrap zetten voor een rekening van zo’n €140. Maar wat als je blind bent? 

Wie ruimt de poep van een blindengeleidehond op?

Vrijgesteld van opruimplicht 
Iets wat meerderen met ons zich sterk afvragen op social media. En gelukkig is er ook antwoord op. Die heel simpel blijkt te zijn: blinde mensen hoeven hondenpoep namelijk niet op te ruimen. Zij zijn vrijgesteld van de opruimplicht, net als andere mensen met een lichamelijke beperking en een hulphond. Er is alleen wel een kanttekening.

Niet officieel erkende hulphonden
Blinde of op een andere manier beperkte baasjes van officiële geleidehonden, zijn vrijgesteld van hondendrollen opruimen. Dit zijn honden met een tuigje van instanties als KNGF geleidehonden en Hulphond Nederland. Maar baasjes van niet officieel erkende hulphonden moeten de drollen wél oprapen. Hoe? Door goed het ritme van hun hond te leren kennen, zodat ze ongeveer weten wanneer er poep op valt te ruimen. Hoe ze die dan vinden? Door met het poepzakje om de hand langs de rug van de hond richting de drol af te dalen, zo legt een expert uit aan Vice.

Boetes hondenpoep
Ben je niet blind of beperkt? Dan kun je maar beter gewoon de drollen van je viervoeter oprapen. Zoals eerder gezegd, hangt je anders een boete van zo’n €140 boven het hoofd. Je kunt ook al een boete krijgen als je hond nog niet eens gepoept heeft, maar duidelijk is dat je geen poepzakjes bij je hebt. Dat kost je, als je betrapt wordt, namelijk al €95. Hetzelfde boetebedrag voor als je je hond niet aangelijnd hebt waar het wel moet.

Bron: Vice, Boetes.nl, Libelle Beeld: iStock 

Lees verder

Algemeen

Rachel Hazes over Bridget: ‘Ik gun hem dit geluk ook’

Gepubliceerd

op

Door

Voor het eerst heeft Rachel Hazes het gevoel dat het leven haar weer toelacht. De weduwe van André Hazes, die twee weken geleden exclusief in Story haar entree in de schijnwerpers maakte, wil ook weer meer onder de mensen komen; ze wil niemand uit de weg gaan.

En ze is dolgelukkig met Bridget Maasland, de nieuwe vrouw in het leven van haar zoon André. Tot afgelopen weekend hadden ze elkaar nog niet ontmoet. Wel spraken ze telefonisch al vaak met elkaar. ‘Bridget is top!’ vertelt Rachel aan Story. ‘Ik kan ongelooflijk met haar lachen. We hebben echt dezelfde humor.’ Het verbaast Rachel niet dat André, na Monique, opnieuw verliefd werd op een veel oudere vrouw. ‘Nee, dat is nou eenmaal het type waar hij als een blok voor valt. Oudere vrouwen. En Bridget heeft ook nog eens een geweldige uitstraling. Dus ja, ik begrijp hem wel. Ik gun hem dit geluk ook.’ Over haar inmiddels ex-schoondochter Monique Westenberg wil Rachel liever niet praten. ‘Een scheiding is nooit leuk. Zeker niet wanneer er een kindje bij betrokken is. Maar ik vind dat André heel goed met alles omgaat. Met veel respect voor iedereen. Dat maakt me ontzettend trots.’

Bron: Story Beeld: Instagram

Lees verder

Trending